Internasjonalt samarbeid

Internasjonalt samarbeid handler om å engasjere seg i internasjonale spørsmål og utvikle forståelse av globale sammenhenger og utfordringer. Faget skal gi elevene praktisk erfaring i å kommunisere med mennesker i andre land, og handlingskompetanse i møte med globale utfordringer.

 

Faget skal videre bidra til at elevene tar del i et globalt medborgerskap og forberedes til et samfunns- og arbeidsliv der etikk og bærekraft er sentrale verdier.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Valgfaget internasjonalt samarbeid skal bidra til at elevene engasjerer seg i internasjonalt samarbeid og utviklingsarbeid. Videre skal faget bidra til at elevene engasjerer seg i andre menneskers liv og virkelighet, og til at de jobber for global rettferdighet, likeverd og respekt for menneskeverdet. Faget skal bidra til at elevene utvikler respekt og toleranse for sosialt og kulturelt mangfold. Dette kan omfatte forståelse av urfolks- og minoritetsperspektiver.

Valgfagene henter innhold fra andre fag i grunnskolen.

Samfunn og kultur

Kjerneelementet samfunn og kultur handler om at elevene, gjennom dialog med mennesker i andre land, skal lære å reflektere over egne og andres kulturer, holdninger og levemåter. Videre innebærer det at elevene utvikler engasjement og interesse for globale sammenhenger og utfordringer. Elevene skal også utvikle forståelse av den enkeltes påvirkningsmuligheter, og av hvordan internasjonale institusjoner og organisasjoner bidrar til internasjonalt samarbeid og problem- og konfliktløsing. Refleksjon over årsaker til internasjonale problemer og mulige løsninger på disse er også inkludert i kjerneelementet.

Kommunikasjon og samhandling

Kjerneelementet kommunikasjon og samhandling handler om å kommunisere og utveksle informasjon med mennesker i andre land. Videre handler det om å utforske ulike globale problemstillinger og reflektere over hvordan disse kan løses gjennom samhandling. Kjerneelementet omfatter også digital dømmekraft i kommunikasjon med andre.