Fokusbarn

Bjorøy barnehage startet høsten 2019 et prosjekt kalt «fokusbarn».  Dette etter modell fra Marihøna barnehage og et internasjonalt prosjekt som ble avsluttet i desember 2017.  Dette er et systematisk pedagogisk arbeid med høy kvalitet og fokus på barnet og økt foreldresamarbeid. 

Med dette prosjektet vil vi: 

  • Fremme barnets stemme til å medvirke i planlegging, gjennomføring og vurderingsarbeidet. 
  • Bli godt kjent med barnets mange sider og i ulike situasjoner, knytte relasjoner. 
  • At barnet skal få gode opplevelser, ansvar og erfaringer i løpet av uken. 
  • Jobbe systematisk med dokumentasjonsarbeidet, observasjonsarbeid og vurderingsarbeid. 
  • Øke foreldremedvirkning om barnets interesser, egenskaper og læring. 

Hvordan

Måneskinn, Stjernehimmel og Regnbuen vil bruke samme metode, mens Solstrålen og Nordlyset tilrettelegger for de minste, med samme metodikk og innhold.  

To og to barn er fokusbarn, en hel uke. Hvilke to barn som er fokusbarn vil rullere med bevissthet og oppsett. Det er primærkontakten til barnet som etter en plan har et spesielt ansvar for oppfølging og dokumentasjon. Primærkontakten blir godt kjent med barnet gjennom ulike situasjoner og samtaler gjennom uken.

Barna skal få oppleve å være hjelpsom ved å ta del i praktiske oppgaver samt ta valg og få bestemme på vegne av seg selv og gruppen. De voksne vil benevne, nedtegne og gi spesiell oppmerksomhet til fokusbarna. Fokusbarna vil få privilegier og oppgaver som kun fokusbarna blir tildelt.  Eksempel på hva oppgavene og privilegiene kan være: pakke tursekk, være først i turrekken, dekke bord, velge bøker til avdelingen, velge først i ulike situasjoner, hjelpe på kjøkkenet, servere mat, gå med bosset, hente posten, være en god hjelper osv.

De vil også få være med på barnesamtale om lek, interesser og vennskap etter mal fra «Trygg i Fellesskap». Fokusbarna får være midtpunkt i komplimentsirkel. Alt dokumenteres med bilder og på skjema. Primærvoksen oppsummerer uken sammen med barnet, fyller ut skjema, og alt settes i barnets perm. Foreldresamtale gjennomføres innen 3 uker etter barnets fokusbarn uke.  

Hvorfor

Ved å ha spesielt fokus på to barn en hel uke vil vi som voksne knytte en nærere relasjon og lettere se barnets styrker, interesser og egenskaper. Barnet vil føle seg spesiell og få øve seg på å få fokus og komplimenter fra barn og voksne rundt seg. Dette vil øke selvfølelsen, barnet føler seg sett, verdsatt og inkludert, noe som gir trygghet og motivasjon til videre lek og læring. Vi tenker at dette også er godt arbeid for den psykiske helsen til barna og legger grunnlaget for videre trivsel og utvikling frem mot skolen.

Gjennom det å bli sett og hørt vil barna oppleve respekt for sin integritet og sine meninger.  De vil oppleve seg selv som en aktiv medspiller i et demokratisk samfunn.  Barna får i trygge omgivelser være i sentrum for andres oppmerksomhet, dette kan være en god følelse, men ikke for alle.  Likeledes må alle barna øve seg på å si fine ting til vennene sine, være oppmerksom, holde tilbake sine egne ønsker og behov og akseptere at andre er i fokus og får andre muligheter enn de selv.  

Barna får mulighet til å dele sine tanker og bli lyttet til og får mer kvalitetstid med det andre fokusbarnet og de voksne. Nye relasjoner dannes og opplevelser knytter mennesker sammen.  

Foresatte skal informeres særlig om når deres barn er fokusbarn og det skal være et økt foreldresamarbeid i denne perioden.