Ulike former for leik
På stjernedryss hvor alderen til barna er mellom 1 og 3 år foregår det mye variert lek, fra den utforskende og kroppslige «tumleleken» og parallell leken hos de aller minste, til rollelek og mer avansert konstruksjonslek hos de største. Rammeplanen sier at leken skal ha en sentral rolle i barnehagen og at vi ansatte skal gi rom for ulike typer lek både ute og inne og inspirere barna til å ville leke. I en periode fremover nå retter vi et ekstra blikk på den viktige leken og voksen rollen i leken.
Barn må få utfolde seg og bruke rommet i sin kroppslige, utforskende og viltre lek og vi voksne må legge til rette for dette.
Små grupper
På stjernedryss deler vi gruppen i mindre små grupper så ofte som mulig slik at barna kan få leke og fordype seg i sin lek uten for mye avbrytelser og distraksjoner. På den måten kommer også den voksne tettere på barna i gruppen i leken og kan støtte, veilede og delta i leken og vi opplever at leken ofte varer lenger.
Spennande leikemiljø
Vi er opptatt av å lage spennende lekemiljø for barna i form av små kroker og små rom i rommet. Vi bruker lekehyller og lekekjøkken til å dele avdelingen med, vi lar ulike leker av ulike materialer og egenskaper være tilgjengelig for barna og vi er bevisste på at barna skal få bruke alle rom under lek, frakte leker fra rom til rom og på den måten lage sine egne lekemiljø.
Duploklosser, tegne/ male aktivitet og puslespill trenger ikke nødvendigvis være en bord aktivitet. Man kan fint ta det med ned på gulvet og samtidig få beveget seg litt mens man konsentrerer seg om å finne rette puslebrikken, eller finne ut om en duplokloss kan passe nedi en puttekasse eller en lekekopp.
Innspill frå barna
Vi tror det er viktig å la barna få medvirke, utforske og skape sin egen lek med støtte fra de voksne, at vi ikke begrenser dem når de kommer med innspill. Barna må få rom og plass til lek og derfor er vi bevisste på å legge til rette for et innbydende lekemiljø som ser spennende ut å gripe fatt i, et variert lekemiljø og et lekemiljø som ikke er satt til akkurat den leken man gjerne i utgangspunktet kunne tenkt.
Et lekekjøkken kan helt fint være en bilbane og bilgarasje eller et sted hvor dinosaurene kan trives. Et bord kan snus opp ned og bli et sansebasseng med masse gamle sko, støvler, sandaler ol. Sko er noe vi har erfart over tid at barna er svært interessert i, de kan sitte lenge og ta av og på, stabbe litt rundt for så å prøve et nytt par. De største barna er gjerne opptatt av å finne skoene som hører til hverandre mens de minste er gjerne mest opptatt av å ha et skotøy på hver fot, gjerne en støvel og en sandal.
En dukkevogn kan også brukes til så mangt, på Stjernedryss blir de brukt til så mye mer enn bare å kjøre en dukke eller et kosedyr. Her fraktes biler, tog, duploklosser, treklosser, kopper og kanner, en lekekamerat og alt annet som barna har tilgjengelig. De samler og samler og frakter og frakter og finner seg steder som de syntes er et bra sted til å leke. Ofte finner de seg kroker hvor det ikke er så mange andre barn, kanskje særlig de største.
De voksne er bevisste på å vise interesse for leken til barna og setter ord på det barna gjør, vi er tilgjengelig, deltagende og støttende i leken. Det å ha et ekstra blikk på småbarns leken er utrolig spennende og mange verdifulle observasjoner blir gjort fortløpende. Vi fordyper oss blant annet i enkelte bøker som barna viser særlig interesse for, bruker konkreter som visuell forsterker og leker oss gjennom handlingen i boken. Vi ser at barna tar med seg opplevelser og erfaringer fra lesestunder med konkreter inn i sin egen lek i etterkant og vi lar også barna få leke med og utforske konkretene etterpå.
Skape nye inspirerande leikemiljø
Vi har hele tiden fokus på å skape nye inspirerende lekemiljø for barna og prøver å tenke nye muligheter ut ifra de observasjoner, opplevelser og innspill vi får gjennom lek med barna.
Fotogalleri