Informasjon om koronaviruset

Det er oppretta ein servicetelefon for praktiske spørsmål om koronaviruset som ikkje handlar om helse
RING 56 16 00 10 måndag-fredag kl 08-20 og laurdag-sundag 10-16 Lokal informasjon om koronaviruset

Seks bud til føresette

Strevar du ekstra som forelder no i disse korona-tidene? Då er du i same båt som dei fleste andre foreldre. Dette er ei uvanleg tid for oss alle, der vi må leva tettare innpå kvarandre enn vanleg. Dette byr naturlegvis på ekstra utfordringar både for store og små. Psykolog Renate Horgheim frå Forebyggende psykisk helsetjeneste i Lørenskog kommune har laga seks bod til dykk som foreldre. (Tekst frå Lørenskog kommune)

1. Sett deg et mål om å være god nok

Klikk for stort bileteIllustrasjonsfoto: Colourbox  Det aller første budet handler om å senke kravene og forventninger, både til seg selv og til barna. Dette er ikke tiden hvor vi skal være perfekte foreldre. Ikke lag for mange og store planer for dagen, og ikke vær opptatt av at hjemmet skal se plettfritt ut. Det holder å komme seg levende gjennom dagen med skolearbeid, noe lek, hjemmekontor og de vanlige rutinene. Målet må være å holde skuta flytende, og tenke at dette er mer enn godt nok. 

2. Prøv å forstå vanskelig oppførsel

Klikk for stort bileteIllustrasjonsfoto: Mostphotos  Barn vil sutre når de kjeder seg og er mindre aktive. Barn vil reagere med sinne og frustrasjon, når det blir satt uvanlige grenser som at de ikke får leke med vennene sine. Barn vil reagere med redsel, når de hører at koronaviruset er farlig og kan gjøre noen alvorlig syke. Å være sutrete, sint, frustrert eller redd kan ses på som vanskelig oppførsel. Vi vet derimot at det er aldri barnas første valg å oppføre seg vanskelig. Så forsøk å forstå barnas oppførsel som at de ikke er vanskelige, men at de har det vanskelig inni seg.

3. Ikke gå i krig med barnet ditt

Det er lett å gå i krig mot et barn som oppfører seg vanskelig. Det er lett å bli like sint eller irritert tilbake. Vi vet likevel at barn som har det vanskelig inni seg ikke trenger dette. Faktisk kan en slik respons fra foreldre gjøre situasjonen verre for barnet, ved at de kan bli enda mer sinte, triste eller redde. Barna trenger derfor foreldre som er rolige og trygge sammen med dem, selv om de har det vanskelig.

4. Si unnskyld

Det er helt naturlig og normalt at vi ikke alltid klarer å være rolige og trygge sammen med barnet. Vi har kanskje ropt eller skreket til barnet. Kanskje har vi havnet i en krangel som endte med gråt eller raseriutbrudd. Vit da at dette gjelder for de aller fleste foreldre, og kanskje spesielt nå i denne tiden. Vit også at det går an å reparere det dumme som skjedde mellom deg og barnet ditt. Dette gjør du med å si unnskyld til barnet ditt, og med å forsøke å bli gode venner igjen.  

5. Ta deg pauser

Klikk for stort bileteIllustrasjonsfoto: Colourbox  Det kan være at vi føler oss ekstra slitne som foreldre nå. Vi kan se for oss at vi raskere kommer til et batterinivå som lyser rødt. Når vi er slitne, så er det vanskelig å være rolige og trygge foreldre. Det er derfor lurt at vi prøver å lade opp batteriet innimellom. Ta deg en pause, hvor du gjør det du liker å gjøre og som krever lite energi av deg. Gå en tur ut og trekk frisk luft, bak noe godt, lytt til god musikk, ring en venn, les en bok eller ta en kaffe ute i sola på balkongen. Hvis dere er to voksne hjemme, så vil det være viktig å gi hverandre tid til pauser. Om du er alene og barnet er hjemme, så kan du la barnet sitte disse minuttene med egne aktiviteter. Om dette blir tid foran ipaden eller tv-en, så har ikke barna noe vondt av det.

6. Minn deg selv på at dette har en slutt

Klikk for stort bileteIllustrasjonsfoto: Mostphotos  Det siste budet vil være å minne seg selv på at alt har en slutt, også situasjonen med koronaviruset. Vi vet ikke sluttdatoen ennå, men vi vet at den kommer. Smerten er ofte lettere å bære hvis vi vet at det finnes en sluttdato. Så forsøk å minn deg selv på at dette har en slutt, og at dette ikke vil vare evig. Som statsminister Erna Solberg sa i en pressekonferanse: «Det vil gå over, vi skal håndhilse på hverandre igjen og gi hverandre en god klem igjen. Den fine og normale hverdagen vil komme tilbake igjen.»


Behov for noen å snakke med?

Dersom dere strevar heime og treng meir hjelp, ta gjerne kontakt med oss: 

  • Helsestasjon
    Telefon: 56 12 20 30
    Opningstid: måndag-fredag kl 09.00-11.30 og 12.00-14.00
    På helsestasjonen jobbar helsesjukepleiarar, pedagogar, psykiatrisk sjukepleiar, psykologar, familierettleiarar, rådgjevarar m. fl.
  • Barneverntenesta
    Telefon: 55 09 71 40
    Opningstid: måndag-fredag kl 08.00-15.30
  • Barnevernvakta - Ved behov for akutt hjelp
    Telefon: 974 00 734
    Opningstid: kveldstid og helg
  • PPT
    Telefon: 911 99 384
    Opningstid: kl 12.00-15.00 kvar dag
Kontakt oss om koronaviruset


Folkehelseinstituttet
Informasjonstelefon 815 55 015


Servicetelefon
Telefon 56 16 00 10
måndag-fredag kl 08.00-20.00
laurdag og sundag kl 10.00-16.00
For praktiske spørsmål som
ikkje handlar om helse


Legevakt
Telefon 116 117


Heimetenesta
Sone nord: 56 16 16 63
Sone Straume: 55 09 71 90
Sone sør: 56 33 97 45


Helsestasjon og skulehelsetenesta
Telefon 56 12 20 30
måndag-fredag kl 09.00-11.30
og 12.00-14.00


Jordmor
Telefon 56 12 20 20
måndag-fredag kl 09.00-11.30
og 12.00-14.00


Helsesjukepleiar flyktningar
Telefon 55 09 61 49 | SMS 959 99 399


Helsestasjon for ungdom
SMS "treng time" for konsultasjon
905 81 273 vi ringjer deg opp igjen


NAV
Telefon 55 55 33 33
For arbeidsgjevarar 55 55 33 36


Barnevernet
Telefon 55 09 71 40
måndag-fredag kl 08.00-15.30
og 974 00 734 ettermiddag, kveld og helg


Konsultasjonsteamet
for vald og overgrepssaker

Telefon 915 68 382 (barn og unge)
og 911 37 726 (vaksne)


Frivillig/hjelp?
Meld deg som frivillig | Treng du hjelp?